torsdag 16. august 2012

"Trau skal det bli"


Jeg fikk et spørsmål av en kamerat etter mye om og men med dette trauet HER . Det dreide seg om hva man egentlig brukte disse trauene til i gammel tid? Vel, jeg har da hørt om slaktetrau, grøttrau og bakstetrau.

Jeg tenkte det kunne vært fint med lyng i mitt trau, 
men da måtte jeg nok plukket mer enn denne lille buketten...


Tretrauet var uunnværlig på kjøkkenet både i matlaging, servering og oppbevaring. Og trauene fantes i alle størrelser og fasonger. Alt fra store og romslige bakstetrau, til mindre trau for småkakedeig og elting av smør.Trau ble også ,brukt til slakting, og til å oppbevare mat som korn, kjøtt og fisk. Gomattrau- ja det var trau som godmaten ble servert i *smiler*

Trauene ble også  brukt som lastebrett i gruven for å løfte stein og frakte den fram til sjakten.
Ved vannbæring benyttet man gode dype trau, og dyr fikk mat og vann i trau. Grisetrau har du vel hørt om?

Mange menn brukte snus og skrå, og på jernbanestasjonene og andre steder stod det spyttebakker, store trau som menn spyttet i.Det ble slutt på spyttebakkene etter hvert som man skjønte at tuberkulose smittet via spytt , og på 1950-tallet lærte barna på skolen at de ikke skulle spytte.Vel, det prøver vi vel å lære dem enda, trau eller ikke!!

Etterhvert ble trauene byttet ut med plast, og de gamle trauene ble gjemt og glemt. Det store bakstetrauet endte som akebrett :) Så kom trauene på mote igjen, brukt som pynt, til fat og dekorasjoner.


Vel, jeg skal verken bære vann eller stein, slakte eller bake i dette trauet, og det blir vel mat i meste laget for dyra her, men akebrett kunne nok vært noe?









2 kommentarer:

  1. Hei på deg!
    Så koselig bloggen din er!!!
    Du er så flink til og skrive, og jeg lærer jo en hel del ;))

    Koselig med klubb igjen. Vi starter også opp igjen nå. Og skal samles til onsdag hos Ingvild.
    Gleder meg veldig til det. Vi er 5 "gamle" venninner fra barndommen som holder sammen!

    Håper du har hatt en fin oppstart av det nye skoleåret! Masse lykke til.

    Og tusen takk for koselige kommentarer inne på bloggen min.
    Veldig hyggelig at du titter innom.

    Sov så godt.
    Klem fra Anne-Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anne-Marit;) Lærer faktisk en del selv, må jo gjøre litt research selv også vettu *smiler* Ja ikke sant det er hyggelig med klubb? Fin måte å holde kontakten på.Ha en strålende helg!

      Slett

Skriv gjerne noen ord , det varmer mitt ♥ Ha en fin dag videre!