fredag 28. september 2012

Hermetiske pærer


Da lurer dere kanskje på hvordan det gikk med pærekassen som jeg skrev om HER igår?
Det tok sin tid, så jeg rakk bare 1/3 av pærene. 

De er nokså faste enda, så jeg drøyer resten til over helga. 
En liten smaksprøve underveis, viste at smaken var som den skulle. 
Jeg har gjort dette noen år, men det er like spennende hver gang allikevel. 

Lyst på oppskriften?

Lettvint hermetisering

Bruk nykokte, varme Norgesglass.
Del pærene i to, skrell dem og ta bort kjernehuset. legg dem etterhvert i en bolle med kaldt vann tilsatt litt sitron for å unngå misfarging.
Kok sukkerlake med 500-750 g sukker pr. liter vann. Jeg koker opp 1,5 liter vann med 800 g sukker pr kokning, og fyller på med mer vann og sukker til neste kokning. For dette må gjøres i flere omganger hvis du har mange pærer. Mens pærene koker, skreller jeg flere pærer;)
Når sukkerlaken koker, legger du i så mange pærer du får plass til i kjelen, og lar dem småkoke til de er passe myke. Jeg lot dem ligge ca 15 min.
Ta pærene opp og fyll i norgesglass. Kok opp laken igjen, og fyll den kokende laken helt opp i glassene. Tørk av evt. søl på glasskanten med en helt ren klut/håndkle, legg på gummistrikk, glasslokk, og skru til metallringen. Sjekk at glasset er tett ved å snu det på hodet.


Da er det bare å sette glassene kjølig og mørkt 
til du skal servere den lekre desserten sammen med pisket krem eller is?

God helg!

2 kommentarer:

  1. Nydelig med såkalt råkrem til, bland pisket krem med eggedosis. Kjempegodt!

    SvarSlett
  2. Å det hørtes godt ut, jeg elsker eggedosis. Har aldri smakt den blandingen før, så det skal prøves! Hvor kommer den fra?

    SvarSlett

Skriv gjerne noen ord , det varmer mitt ♥ Ha en fin dag videre!