lørdag 17. november 2012

Et kinderegg med tradisjon.


Idag vil jeg dele et kinderegg med dere: Mitt "nye" trau kjøp på Needy
oppskrift på en nydelig konfektkake til jul, og det nyeste nummeret av magasinet Gamle hus! 

Dere husker vel at jeg vant et årsabonnement på bladet HER
I dette nummeret kan du lese om gamle juletradisjoner.

I mine tidligere innlegg om TRAU , leste dere om de tradisjonsrike trauene og bruksområdene. 
Dette trauet gleder jeg meg til å fylle med alskens frukt og juleknask.

En gammel tradisjon er også denne kaken. Det var visstnok en dansk baker som var så begeistret for den franske skuespillerinnen, at han døpte yndlingskakene sine etter henne. Skuespillerinnens navn var stavet Sarah Bernhardt, men T'n ser ikke ut til å ha tålt tidens tann.
Hun døde i 1923 etter å levd et spennende og utsvevende liv. Og så fikk hun altså noen nydelige kaker oppkalt etter seg. Her har du oppskriften!


Sarah Bernhard
(ca 24 stk) 
3 små eggehviter 
250 g malte mandler 
3½ dl melis 

250 g smør 
2 dl melis 
2 ts vaniljesukker 
2 eggeplommer
100 g revet sjokolade

150 g sjokolade

Hvis du ikke vil lage bunnene selv kan du bruke Odense kransekakemasse (en rull er nok til denne oppskriften). Disse bunnene er hjemmelaget, og denne gang lagde jeg dobbel porsjon. Regner med det holder til julekosen her i familien.
Stivpisk eggehvitene og vend inn melis og malte mandler. Sett små runde kaker med skje på stekebrett. Stek ved 175 grader i 10-15 minutter, de skal ikke få noe særlig farge. Avkjøl på platen.
Rør smør og melis hvitt og porøst. Tilsett vaniljesukker, eggeplommer og revet sjokolade. Sprøyt eller bre kremen over de avkjølte kakebunnene.Jeg har brukt kremsprøyten. Sett kaldt 30 minutter.
Smelt sjokoladen i vannbad, og dypp kremsiden av kakene i sjokoladen. La stivne. Kakene bør oppbevares kjølig. Jeg pleier å fryse dem i bokser. De tiner mens kaffien koker;)



Ha en fin lørdag 

4 kommentarer:

  1. Så koselig du har det på bloggen din <3

    SvarSlett
  2. ..og de kakene er det bare å sett igang med å bake. Fordelen er at det holder med en til hver gjest. ( Har prøvd selv og ved den andre ble jeg veeeeeeldig mett :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det går greit med en til utover kvelden, hi,hi...

      Slett

Skriv gjerne noen ord , det varmer mitt ♥ Ha en fin dag videre!